close up +10


I vanliga fall fotar jag ju med ett 18-105mm, som har riktigt dålig närgräns, och jag älskar macro fotografering.
Vilket inte är en så speciellt bra kombination!
Istället för att lägga ner dyra pengar på macro objektiv bara för det, så är close up filter en riktigt bra lösning!
Mitt kostade 99kr, och det är värt varenda krona!
Jag hade inte kunnat drömma om att komma så nära som jag gör med det, det är verkligen helt sjukt!
Dessutom, är det mycket lättare och smidigare att ta med sig/ta av och på, än ett macrobjektiv är!
Finns en mängd olika styrkor, +1, +2,+3, +4, +10, finns säkert fler, men det är dom jag hittar just nu i alla fall!
Mitt klickade jag hem ifrån http://www.tvspelsweb.se, som förövrigt är en riktigt bra sida med snabba leveranser!
Om du funderar på att köpa ett sånt här, tveka inte!
Jag har haft ett +4 också, men rekomenderar +10 mest, det gör störst skillnad och är enligt mig mest prisvärt!

alltså, close up filter är budget versionen av macroobjektiv, och jag rekomenderar dem starkt!

utan filter :

full zoom (105mm), det närmaste jag kunde komma och fortfarande ha kvar skärpan i bilden.

Med close up +10

full zoom, kommer så nära motivet att jag nästan snuddar det med kameralinsen, och jag har fortfarande kvar skärpan!

Utan close up filter :


Med close up +10 :

Dock rätt oskarp, men man ser ju ändå att skillnaden är enorm!



andra exempel med filtret, dock inga utan bilder, (kommer så småningom) :
        


Kommentarer
Postat av: lovisa

Fina bilder!

2011-06-26 @ 17:02:17
URL: http://bloggenlovisa.blogg.se/

Design by Designbloggar
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!